På Lilla Freja vill vi ge barnen en harmonisk miljö, med goda vuxna förebilder omkring sig. Vi vill ge barnen lugn och ro att utvecklas i sin egen takt. Samarbetet med familjerna anser vi vara nödvändigt för att hjälpa de växande barnen att utvecklas till en sund människa, där lika stor hänsyn tas till utvecklingen av tanke, känsla och vilja. Förskolan skall aktivt arbeta för att främja alla barns och medarbetares lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning och funktionshinder. Förskolan skall förebygga och förhindra att barn och vuxna utsätts för trakasserier, kränkande behandling och mobbning. Nolltolerans för negativt beteende mot kamrater och medarbetare gäller.
Syftet med likabehandlingsplanen är att främja barnens lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder och att förebygga och förhindra trakasserier och annan kränkande behandling i verksamheten.
Målet är att alla barn och vuxna ska känna sig trygga på Lilla Freja och få utveckla sin särart och individualitet i ett socialt sammanhang. Varje barn ska ges goda förutsättningar att kunna utvecklas till en fri, harmonisk och social människa.
Förebyggande
Alla medarbetare på Lilla Freja ska vara goda förebilder. Vi ska vägleda barnen i den sociala samvaron genom att visa hur vi umgås med varandra så att alla känner sig trygga och tillfreds. Vi ska skapa en atmosfär där olikheter är positiva och vi använder könsneutralt lekmaterial. Vi ska uppmuntra och stimulera till gemensamhetsskapande lekar både ute och inne. Alla barn som behöver tröst ska få det. Det ska alltid finnas ett knä att sitta i för de som behöver det. Vi skall skapa och upprätthålla goda kontakter med familjerna. Vi lämnar aldrig barnen utan tillsyn utan är en förskola med närvarande vuxna förebilder.
”Upptäckande” åtgärder
De vuxna lämnar aldrig barnen ensamma. På veckans kollegiemöte har medarbetarna en löpande dialog om vad som händer bland barnen på förskolan. Alla familjer erbjuds regelbundna föräldrasamtal där frågor om familjens och pedagogens upplevelse av barnets trivsel på Lilla Freja tas upp.
Handlingsplan om någon förmodad kränkande handling inträffat
På Lilla Freja skall alltid finnas aktiva vuxna som omedelbart ser till att kränkning upphör. Barnen ska få hjälp att reda ut osämja. Vid oacceptabelt beteende talar vi om för barnen hur vi umgås med varandra och tar hand om varandra på förskolan. Vid upprepat oacceptabelt beteende tas kontakt med föräldrarna och vi samtalar om hur vi kan hjälpa barnet att komma tillrätta med sina svårigheter. Vi samtalar också om hur vi kan stödja och hjälpa de barn som utsatts för kränkningen. Medarbetarna observerar, dokumenterar och informerar varandra.
Uppföljande åtgärder
Uppföljning görs vid kollegiemöten med hela medarbetargruppen och med familjen när familjen eller medarbetare uttrycker behov av fortsatt uppföljning. Huvudpedagogen bär ansvaret i första hand. Stiftelsen har det övergripande ansvaret för verksamheten och skall kontaktas om inte missförhållandena kommer till rätta. Om familjen eller medarbetaren önskar det, skall representant för stiftelsen vara med vid samtalen. En grundläggande pedagogisk intention i waldorfförskolan är att barnet skall känna trygghet och få en god omvårdnad i en trivsam och hälsosam miljö. Varje enskilt barn behöver få uppleva att det blir sett och uppmärksammat. Barnet skall få känna sig älskat, omtyckt och accepterat. Det är av stor vikt att de vuxna bryr sig om och intresserar sig för barnets välbefinnande. Barnet behöver få känna att den vuxna visar intresse och respekt för dess tankar och känslor. Stor vikt måste läggas vid att skapa en lugn, trygg och inspirerande omgivning som främjar det lilla barnets utveckling.